Vozidla na alternativní pohon

To, že se ke spalovacím motorům na standardní pohon (zážehový systém – benzín a po přestavbě i zemní plyn, propan-butan, dřevoplyn, alkohol; vznětový /dieselový/ systém – nafta) přidaly elektroautomobily, je každému známo; mnozí z vás již takové auto vlastní. Provoz je levnější, ekologický, avšak hlavním problémem je dlouhý čas na dobíjení baterie a poměrně kratší dojezd. V současnosti jsou spíš ideální pro popojíždění po městě.  Elektromobily jsou tedy vyhovující, ale ne dokonalé. Zdá se, že samotný lithium – iontový akumulátor nebude pro další generaci uspokojivý, neboť doposud neumí nastřádat dostatečné množství potřebné energie. A protože se výrobci automobilů snaží odstranit fosilní paliva jako pohon dopravních prostředků, je zapotřebí hledat stále nové možnosti, které nakonec budou vyhovovat všem základním požadavkům, a to

·         rychlé dobití, anebo možnost tankování

·         minimální, eventuálně nulová zátěž ovzduší

·         dlouhý dojezd  

·         možnost rychlé jízdy

Naftový motor
V čem tedy tkví budoucnost pohonů automobilů?

Výzkumné a vývojové týmy předních světových automobilek však nezahálejí a snaží se vytvořit optimální pohon pro všechna vozidla. A proto vznikl nápad o pohonu na vodík. Jedná se, za prvé, o elektromobily s vodíkovými palivovými články. Vodík bude možné rychle dotankovat a auto bude mít delší dojezd i dostatečné zrychlení. I zde však musí být baterie. Z vodíku v palivovém článku (chemická reakce vodíku s kyslíkem) se vyrobí elektřina, ta se akumuluje v baterii, a následně bude pohánět motor.

Existuje i druhá možnost, a to přímé spalování vodíku ve spalovacích motorech, ať už vznětových či zážehových. Takový vodíkový model vyrobila BMW ve spolupráci s Toyotou, a to SUV X5. Tuto technologii lze použít i ve stávajících modelech.

Avšak i při získávání vodíku je zde určitý zádrhel: vodík se v přírodě vyskytuje pouze ve vázaném stavu, a k pohonu motoru je nezbytný vodík čistý. Přestože ten lze vyrobit různými způsoby, produkce tohoto čistého paliva se dost prodraží.
Pohonné hmoty

Další otázkou zůstává, jak levně a rychle vytvořit dostatek čerpacích vodíkových stanic, a to nejlépe po celém světě. Transport a uskladnění vodíkového paliva není úplně jednoduché. Protože je vodík velice lehký plyn, musí být v cisternách až extrémně stlačen, anebo musí být pro převoz udržován chlazením v tekutém stavu. To jsou velice náročné způsoby dopravy, a to jak po finanční stránce, tak z bezpečnostních důvodů – nelze vyloučit možnost úniku plynu při převozu či přetankování do skladovacích cisteren.

V současné době jsou na trhu jen čtyři modely aut na pohon s palivovými články:

·         Hyundai Nexo, který navíc umí vyrábět elektřinu i v nečinnosti (stání, parkování)

·         Hyunday ix35 FCEV – začal se vyrábět v roce 2013 a Nexo ho postupně nahrazuje

·         Toyota Mirai

·         Honda Clarity Fuel Cell

Ctižádost stát se první světovou společností se sériově vyráběnými vozidly na vodíkový pohon, má Japonsko, cituji: „Vláda se spolu s aliancí jedenácti japonských firem, zahrnujících jak výrobce automobilů, tak výrobců energie, zavázala, že do března 2021 postaví 160 vodíkových čerpacích stanic a 40 tisíc vodíkových automobilů“.