Je možné získat objektivní reference?

Pokud se rozhodujeme, jaký výrobek konkrétně koupíme, pak jednou z věcí, které pro nás mají význam, jsou reference od bývalých či stávajících zákazníků. Chceme vědět, jaké mají s danou firmou či výrobkem zkušenosti lidé, kteří si jej již koupili, neboť se tak dozvíme, zda s ním byli spokojeni, případně co jim na něm vadilo.

To se zdá jako poměrně samozřejmé, avšak co mnoho lidí zapomíná brát v úvahu, je objektivita. Pokud lidé píší hodnocení na nějakou firmu, většinou to udělají ve chvíli emocionálního vypětí, tedy když jsou například šťastni, nebo naopak naštvaní na daného prodejce.

hodnocení v podobě hvězdiček

O tom, že to ovlivňuje jejich celkový úsudek, asi není třeba hovořit. V prvním případě mají tendenci ignorovat chyby a nedostatky, v druhém případě je naopak často přeceňují. To však způsobuje problémy pro nás, kteří danou recenzi následně čteme, neboť nemůžeme vědět, v jakém stavu ji onen hodnotící psal.

Tím pádem se nám nabízí otázka, zda jsou reference skutečně dobrým měřítkem hodnocení firmy. Překvapivě lze však říci, že ano. Je ovšem potřeba vědět, jak s nimi pracovat. Pak nám poskytnou překvapivě přesný obrázek.

lidé často hodnotí na základě emocí

V první řadě je důležité, abychom se nedívali na každou jednotlivou recenzi, nýbrž sledovali jejich celkový trend. Převažují ty pozitivní nebo negativní? A pokud je pročítáme, vadí většině lidí stejná věc, případně stejnou věc oceňují? Nutné je také se zaměřit na časovou stránku věci. Firmy se v průběhu let mění, stejně jako výrobky. Je proto dobré se podívat především na ty nejaktuálnější recenze. Právě ty nám totiž podají obrázek o současné situaci, a to je přesně to, co potřebujeme.

V neposlední řadě bychom měli sledovat především nezávislé hodnotící servery. Firmy totiž nebudou samy od sebe zveřejňovat negativní reakce. Byly by samy proti sobě, pokud by to dělaly. To je koneckonců i důvod, proč recenzní servery vůbec vznikly. Dají nám totiž zdaleka nejlepší a nejúplnější obraz.